Kalau disebut sifat 20, mungkin ada diantara sahabat sekalian yang sudah maklum, dan mungkin juga ada yang rasa janggal. Bagi mereka yang pernah belajar di Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor, sudah tidak asing lagi. Apakah bezanya sifat 20 dengan sifat 13 ?




Bezanya hanyalah pada sifat Maknawiyah.Imam abu Hasan Al Asya`ri menggariskan 13 sifat wajib bagi Allah manakala Imam Abu Mansur Almaturidi telah menambah lagi sebanyak 7 sifat maknawiyah dan menjadikannya berjumlah 20 kesemuanya. Inilah akidah Ahli sunnah Waljammaah yang telah disepakati oleh ulama ulama Islam.



Seperti yang di katakan oleh Al Hafiz Murtadha Azzabidi ,beliau telah berkata yang bermaksud

" Jika disebut Ahlussunah Wal Jamaah yang dimaksudkannya ialah Asyairah dan Mathuridiyah " dalam kitabnya Ithaf Sadatil Muttaqin.Ini jelas menunjukkan bahawah pengikut Asya`irah dan Maturidiah adalah dari golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Dan mereka adalah Islam, dan bukannya kafir seperti yang didakwa oleh ajaran sesat Wahabi dalam kitab mereka Fathul Majid karangan Abdul Rahman mukasurat 353.


Mengetahui sifat-sifat yang wajib bagi Allah adalah fardu Ain dan menjadi kewajipan setiap individu muslim Untuk mengetahuinya.Maaflah, entri saya agak ringkas.Insya Allah dalam entri seterusnya saya akan ceritakan serba sedikit tentang topik ini.
Wallahua`lam