dari http://bankwahabi.wordpress.com/

Islam Hadhari dan MUNAFIK MAZA - Mufti Perlis

Semua orang akhbar kecoh bila Mufti Perlis kononnya menulis menolak Islam Hadhari, betulkah Mufti Muda ini menolak islam Hadhari, dan dianya bertegas menolak Islam Hadhari? Mari kita lihat kenyataan selepas kemenangan besar Pakatan Rakyat. Idea menipu rakyat oleh Tuan Mufti ini kita dah dapat baca awal lagi, mungkin budak-budak salafi yang baru belajar, hang boleh tipu, tapi bukan kami yang dah dewasa ini.

Antara kata-kata keramat Beliau dalam Artikel dan bandingkan kata-kata sebelum Kemenangan Pakatan Rakyat.

KINI (Petikan dari Hentikan Islam Hadhari -KLIK SINI UNTUK ARTIKEL PENUH)

“Saya sudah banyak kali menegur tentang Islam Hadhari sebelum ini tetapi kurang mendapat perhatian,”

“Banyak perkara yang patut saya komen tentang Islam Hadhari. Sejak dahulu saya selalu mengelakkan dari menyebut jenama yang mengundang ‘seribu kekeliruan itu’. Saya akan menulis tajuk khas mengenainya, insya Allah. Apa yang penting banyak perkara perlu dibetulkan.

“Bertaubat!. Kembalilah kepada Islam yang murni lagi asal seperti zaman Nabi s.a.w. Islam yang terbukti membangunkan kehidupan masyarakat yang aman lagi harmoni dunia dan akhirat. Tokok tambah agama hanya menghilangkan keaslian dan keberkatan dari Allah.”

DAHULU

Inilah kata-kata Sahibus SAMAK Maza, Mufti Perlis yang disanjung itu…namun kemunafikannya akan kita nampak bila kita membaca kenyataan ini. (Mufti Perlis : Pro-Kontra Islam Hadhari- - KLIK UNTUK BERITA PENUH)

Namun dalam beberapa keadaan sifat hadhariyyah itu wajar untuk ditonjolkan, sebagai satu usaha dan ijtihad bagi menjaga nama Islam. Penambahan ini hanyalah sekadar taukid iaitu bagi lebih menjelaskan. Seperti kita menyebut “Muhammad s.a.w dia al-rasul yang mulia”. Perkataan Rasul sememang sudah terkandung makna atau maksud mulia. Ini kerana tidak mungkin seorang rasul tidak bersifat mulia.Namun penambahan perkataan mulia dibuat bagi memperkukuhkan perkara atau tajuk yang sedang diceritakan.

Saya melihat ada kewajaran penjelasan perkataan al-Hadhari bagi kalimah al-Islam dalam beberapa keadaan konteks tertentu. Keadaan-keadaan tersebut, saya rumuskan seperti berikut :

pertama: Apabila Islam sedang ditohmah oleh pihak musuh sebagai agama yang tidak bertamadun dan mundur. Perkataan al-Hadhari ditambah bagi menafikan dakwaan tersebut.

Kedua: Apabila berlakunya salah sangka non-muslim terhadap sifat Islam dengan menganggap Islam tidak membawa kemajuan dan ketamadunan, atau mereka menyangka Islam sama seperti sifat agama-agama lain. Pernambahan perkataan hadhari mungkin boleh membantu mereka memahami kedudukan sebenar Islam.

Ketiga: Apabila umat Islam lalai dan cuai dalam menghayati Islam yang syumul seperti yang diajar oleh Allah dan RasulNya sehingga kelihatan mereka tidak lagi menjadi umat yang berdaulat dan megah. Sebaliknya mereka tertindas, terpengaruh dengan kehebatan orang lain sehingga melupai Islam yang bersifat tamadun yang dianuti oleh mereka. Ketika itu perkataan al-Hadhari ditambah bagi mengingat umat bahawa Islam yang sebenar bersifat tamadun.

Keempat: Ketika umat Islam gagal memperlihatkan kepada dunia ciri-ciri ketamadunan diri yang bersesuaian dengan Islam yang bersifat hadhari. Kemunduran umat menjadi fitnah kepada Islam. Ketika itu, dunia mesti dijelaskan bahawa telah berlaku perbezaaan antara sikap penganut Islam dengan Islam yang hadhari. Kemunduran tidak boleh dikaitkan dengan Islam, justeru kerana Islam itu bersifat hadhari.

Kelima: Ketika kita sedang melancarkan kempen kesedaran agar umat Islam kembali bangkit membina kegemilangan lampau. Seruan yang mengingatkan tentang tamadun yang menjadi sifat Islam akan mampu menjadikan umat lebih tertumpu dan fokus kepada objektif yang hendak dituju iaitu mereka mesti bergerak membina semula kecemerlangan tamadun.

Sebelum perkataan Islam Hadhari kedengaran di Malaysia, sebenarnya sudah ada beberapa penulis muslim Arab yang menggunakan perkataan yang sama dalam tulisan mereka merujuk kepada konteks perbincangan tertentu. Antaranya Mamduh al-Syeikh dalam tulisannya “Ab‘ad al-Hadharah: Maza ‘Ata al-Islam li al-Basyariyyah”. Tulisan ini disiarkan di internet (www.arabworldbooks.com)

Inilah kemunafikan ASRI dalam masalah Islam Hadhari, dalam artikel Pro-Kontra Islam Hadhari, MAZA bukannya mengkritik fahaman sesat Islam Hadhari, tetapi dia mengkritik Perlaksanaan Islam Hadhari. Perlu dibezakan antara mengkritik idea sesat islam Hadhari dengan mengkritik perlaksanaan Islam Hadhari oleh JAKIM dan Kerajaan Malaysia.

HENTIKAN SIFAT MUNAFIK MU ASRI

http://sokongsalaf.wordpress.com/